Άσκηση και εξαρτήσεις

Τοπικό Θεματικό Δίκτυο: «Η σωματική άσκηση ως παράγοντας ψυχολογικης ευεξίας και εκτόνωσης αλλά και ως μέσο αποφυγής βλαβερών συνηθειών και εξαρτησιογόνων ουσιών».
Η δημιουργία του συγκεκριμένου Δικτύου προτείνεται για να αναδειχθεί η σημασία της σωματικής άσκησης  ως παράγοντα σωματικής και ψυχικής υγείας αλλά και η συμβολή της ως αντιστάθμισμα σε βλαβερές συνήθειες και εξαρτήσεις της εποχής μας. Έτσι, στα πλαίσια της προαγωγής της υγείας, η σωματική άσκηση μπορεί –εκτός των άλλων ευεργετικών της συνεπειών- να λειτουργήσει ως  προληπτικό μέτρο, με στόχο την ενίσχυση της αυτοεκτίμησης των μαθητών αλλά και της αντίστασης τους απέναντι σε λάθος πρότυπα και στην υπάρχουσα «κουλτούρα», που αντιμετωπίζει βλαβερές συνήθειες είτε ως φυσιολογικές και απενοχοποιημένες συμπεριφορές  είτε ως «διεξόδους» στα ποικίλα προβλήματα της ζωής. Η αλλαγή των στάσεων και συµπεριφορών απέναντι στην καθιστική ζωή και τη χρήση βλαβερών ουσιών  αποτελεί τη µέγιστη φροντίδα για την προαγωγή της σωµατικής και της ψυχικής Υγείας και την πρόληψη ασθενειών.
Επιμέρους στόχοι (για τους μαθητές)
Α) Επίπεδο γνώσεων
Να αναγνωρίσουν οι μαθητές τη σημασία της σωματικής άσκησης στη θωράκιση της υγείας τους.
Να κατονομάζουν τα πολλά ψυχολογικά ωφέλη που προκύπτουν από τις αθλητικές δραστηριότητες
Να εξηγούν πώς τα αθλήματα συμβάλλουν στην κοινωνικοποίησή τους.
Να γνωρίζουν πως μέσω του αθλητισμού χτίζεται η αυτοπεποίθησή τους και αναπτύσσονται αισθήματα συνεργασίας και ομαδικότητας.
Να εξηγούν γιατί τα παιδιά που είναι σωματικά δραστήρια ακολουθούν και έναν συνολικότερα πιο υγιεινό τρόπο ζωής, αποφεύγοντας την κατάχρηση αλκοόλ, το κάπνισμα ή τη χρήση ουσιών, τόσο κατά τη φάση της ανάπτυξής τους, όσο και στην ενήλικη ζωή τους.
Να ενηµερωθούν για τις καταστροφικές συνέπειες των εξαρτησιογόνων ουσιών µε εγκυρότητα και υπευθυνότητα, προκειµένου να αποκτήσουν προσωπική ευθύνη στην προστασία του εαυτού τους και των φίλων-συμμαθητών τους.
Να αναγνωρίσουν ότι βλαβερές συνήθειες όπως το κάπνισµα ή η υπερβολική χρήση του Διαδικτύου προκαλούν  εξάρτηση.
Β) Επίπεδο δεξιοτήτων
Να ενισχύσουν τις δεξιοτήτες που συμβάλλουν στην πρόληψη βλαβερών συνηθειών.
Να βελτιώσουν τη φυσική τους κατάσταση και να καλλιεργήσουν την ευγενή άμιλλα.
Να αποκτήσουν αυτοέλεγχο, κοινωνικότητα, συνεργατικότητα.
Να μπορουν να λειτουργήσουν ως σύμβουλοι για τους άλλους.
Να εφοδιαστούν με στρατηγικές αντιμετώπισης καταστάσεων ομαδικής πίεσης και να ανακαλύψουν τρόπους έκφρασης και υπεράσπισης των προσωπικών τους αποφάσεων και επιλογών
Να εξοικειωθούν με την ομαδοσυνεργατική μέθοδο.
Να αποκτήσουν την ικανότητα να συλλέγουν τις κατάλληλες πληροφορίες για το θέμα που ερευνούν από διαφορετικές πηγές ( βιβλία , Διαδίκτυο) να τις κατατάσσουν, να τις επεξεργάζονται και να τις αξιολογούν.

Γ) Επίπεδο στάσεων
Να υιοθετήσουν οι μαθητές θετική στάση απέναντι στη σωματική άσκηση και να μην την αποφεύγουν από οκνηρία.
Να αποµυθοποιήσουν οι μαθητές τους λόγους για τους οποίους οι άνθρωποι υιοθετούν βλαβερές συνήθειες ή κάνουν χρήση βλαβερών ουσιών, µολονότι γνωρίζουν τους κινδύνους που απειλούν την υγεία τους
Να αλλάξουν  οι αντιλήψεις των παιδιών  έτσι ώστε να αντιλαμβάνονται περισσότερο τους κινδύνους που ελλοχεύουν σε κάποιες συνήθειες.
Να ενισχυθούν  τα κίνητρα των παιδιών για να μην υιοθετούν βλαβερές συνήθειες στο μέλλον.
Να αλλάξουν οι  στάσεις  των παιδιών απέναντι στην καθιστική ζωή και τη χρήση βλαβερών ουσιών,  γεγονός που αποτελεί τη µέγιστη φροντίδα για την προαγωγή της σωµατικής και της ψυχικής τους Υγείας και την πρόληψη ασθενειών.
 Να αποκτήσουν προσωπική ευθύνη στην προστασία του εαυτού τους και των φίλων-συμμαθητών τους.
Να αναγνωρίσουν ότι βλαβερές συνήθειες όπως το κάπνισµα ή η υπερβολική χρήση του διαδικτύου προκαλούν  εξάρτηση.

 Στόχοι του δικτύου σε επίπεδο σχολείου-τοπικής κοινωνίας


ü  Να ενημερωθεί η σχολική κοινότητα (μαθητές και οι καθηγητές) για τις βλαβερές συνέπειες των εξαρτήσεων και να διαδοθούν τα αποτελέσματα τόσο σε σε τοπικό όσο και  περιφερειακό επίπεδο
ü  Να αναζητηθούν και να προβληθούν τρόποι που ενισχύουν τη σημασία της άσκησης
ü  Να καλλιεργηθεί η έννοια του συμμετοχικού και υπεύθυνου πολίτη μέσα από την ενασχόληση των παιδιών με την προαγωγή της υγείας του πληθυσμού
ü  Να αναδειχθούν τυχόν καλές  πρακτικές που εφαρμόζονται σε επίπεδο  σχολείων.
ü  Να ευαισθητοποιηθεί και να ενεργοποιηθεί η τοπική κοινωνία.
ü  Να εντοπιστούν και να αναδειχθούν οι κίνδυνοι που απειλούν την υγεία  και να προταθούν λύσεις .
ü  Να έρθουν οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί σε  επαφή με φορείς που δραστηριοποιούνται με σχετικά θέματα.
ü  Να πραγματοποιηθούν δράσεις πρόληψης.
ü  Να παραχθεί εκπαιδευτικό και άλλο υλικό σε μορφή έντυπη ή ηλεκτρονική.
ü  Να διευκολυνθεί και να προωθηθεί η επικοινωνία των σχολείων και των εκπαιδευτικών που συμμετέχουν στο Δίκτυο.
ü  Να συνεργαστούν μαθητές και εκπαιδευτικοί με την τοπική κοινωνία.
ü  Να γίνει αξιολόγηση και δημοσιοποίηση των δράσεων του Δικτύου.
ü  Να δημιουργηθεί ιστολόγιο του Δικτύου

Σχολεία στο Δίκτυο
Για να ενταχθεί μια σχολική μονάδα στο Τ.Δ.Α.Υ  θα πρέπει να υλοποιεί σχολικό πρόγραμμα Α.Υ. ή Project με θέμα που εντάσσεται στην ευρύτερη θεματολογία του. Στην αρχική εκδήλωση ενδιαφέροντος ανταποκρίθηκαν και συμμετέχουν στην ίδρυση του Τ.Δ.Α.Υ  οι εξής σχολικές μονάδες Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης:
2ο ΓΕΛ Αχαρνών
3ο Γυμ Παλλήνης
Γυμνάσιο Κερατέας
Γυμνάσιο Κουβαρά
1ο Γυμ. Ραφήνας
1ο Γυμ. Σκάλας Ωρωπού
Επιστημονική Υπεύθυνη του Δικτύου:  Dr. Ν. Αρβανίτη, Σχολική Σύμβουλος Φυσικής Αγωγής

Η Παιδαγωγική –Συντονιστική επιτροπή του Δικτύου αποτελείται από τους:
Παπαγεωργίου Γ., Υπεύθυνη Αγωγής Υγείας Δευτ. Εκπ. Ανατ. Αττ. ως Πρόεδρο
Χαβιάρα Μ. εκπαιδευτικό ΠΕ11 ως μέλος
Σαμαρά Α., εκπαιδευτικό ΠΕ15 ως μέλος
Τσαλούχο Δ., εκπαιδευτικό ΠΕ11, Ομάδα Φυσ. Αγωγής Δευτ. Εκπ.Ανατ. Αττ. ως μέλος

Η Συντονιστική Επιτροπή:
ü  θα συντονίζει τις μαθητικές ομάδες που συμμετέχουν στο δίκτυο
ü  θα αποφασίζει για τις δράσεις και τις ενέργειες του δικτύου
ü  θα καθορίζει την περιοδικότητα των συναντήσεών του
ü  θα ρυθμίζει τα προβλήματα που πιθανώς θα ανακύπτουν
ü  θα αναπτύξει συνεργασίες με επιστημονικούς φορείς
ü  θα αξιολογεί την πορεία του

Επιστημονικοί Συνεργάτες
Κουκούλη Ε., Υπεύθυνη ΣΣΝ Ανατολικής Αττικής
Τριανταφύλλου Π., Κοινωνιολόγος- Εγκληματολόγος, Επιστημονικός Υπεύθυνος Κέντρου Πρόληψης Διέξοδος

Ρούσσος Α., Επιστημονικός Υπεύθυνος Μονάδας Πρόληψης Ικαρος ΚΕΘΕΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου